fredag 1 oktober 2010

Ett projekt...

Måste bara visa ett av dom senaste projekten...en otroligt enkel mössa. Man stickar rätstickning i 40 cm..syr i hop kortsidorna och drar i ihop i toppen. Längden på "hänget" avgörs av hur brett man lägger upp. Till ett garn för stickor nr 7 skulle det vara 30 maskor, men här har jag använt ett tunnare garn så jag la upp 50 maskor...men jag tror 40 hade räckt. Blomman virkade jag från ett mönster från Drops Design och satte den på en säkerhetsnål så den kan flyttas om man vill...sen virkade jag en kant runt tillslut. Gjort på en kvart =), eller en kväll kanske.
Va som nu skall hända med denna mössa är att det lutar åt att den skickas till Norge, till ett projekt där som jag tycker är så otroligt bra....en insamling av hemstickade mössor till barn som har cancer och på grund av behandling kan behöva nått roligt, tufft och fint att sätta på huvudet.

Så Kristin, nu behöver ja bara din adress =)

2 kommentarer:

  1. Hej vännen, ja mössan är ju jättefin. Om dom behöver fler mössor så säg bara till. Jag tycker att det är jättekul att designa just mössor. Det går ju så himla fort att sticka dom. Jag har ofta virkade blommor på mina grejor. Jag så i en tidning att man också kan göra rosetter. Det måste jag pröva nån gång. Nej nu ska jag fortsätta sticka på en långtröja, svart. Lite segt så här på slutet!!! Men den är snart klar nu.
    Kul med din blogg tycker jag.
    Kram från Kristina o HelsingeDesign

    SvaraRadera
  2. Hej Kristina...dom behöver säkert fler mössor..det är ju ett konstant behov i och med att det blir nya patienter hela tiden =(. Och mössor går ju som du säger rätt fort å göra =)
    Kul du tyckte om bloggen =))

    SvaraRadera